بازی تخته ای روتا
«روتا» اسمیه به بازی ای دادن که صفحه ی حک شده اش روی سنگ تو خیلی جاهای رم باستان پیدا شده.
اسم اصلیه بازی تخته ای روتا و قوانینش هیچوقت پیدا نشد و این اسمیه که بهش دادن.
قوانین این بازی تقریبا از نو نوشته شده.
نام روتا به معنای «چرخ» در زبان لاتینه.
در دو شعری که در سال ۲ میلادی سروده شده از شاعرانی به اسم «اٌوید (Ovid)» و «تریستیا (Tristia)» اشاره به بازی ای شده که به شکل همین بازیه که به تعداد ماه های ساله و در شعری دیگه اشاره به بازی ای مشابه شده که ۱۰ خونه داره که هیچکدوم مشابه بازی ای که روی سنگ های حک شده نیستن چون «روتا» ۹ خونه داره.
اما در دو شعر دقیق اشاره شده برنده کسیه که مهره هایش یک خط تشکیل بدن.
قوانین و نحوه بازی روتا
- بازی تخته ای روتا کاملا به استراتژی نیاز داره و چون تاس یا هیچ چیزی شانسی وجود نداره.
- هدف بازی اینه که یک نفر بتونه یک خط صاف با مهره هاش بسازه به صورتی که مهره ای وسط و دو مهره دو سمتش باشه.
- هر بازیکن ۳ مهره به رنگ خودش داره که بیرون از بازی قرار دارن
- به نوبت هر نفر یک مهره روی صفحه میزاره هرجایی که میخواد، حتی وسط
- بازیکن ها باید هرموقع نوبتشون شد بازی کنن
- وقتی دو بازیکن هر ۳ مهره خودشون رو به صفحه بازی اووردن بازی شروع میشه و به نوبت باید روی پاره خط ها به سمت خونه ای خالی یک حرکت کنن که:
- از روی مهره خودی و حریف نمیشه پرید
- فقط یک حرکت به سمت خونه ای خالی، هیچ حالت دیگه ای وجود نداره
استراتژی ها
- این بازی نمیتونه مساوی بشه و حتما یه برنده داره
- باید اول بازی جوری مهره ها گذاشته بشه که بتونین از خونه وسط هم محافظت کنین و نزارین حریف به راحتی خط صاف رو بسازه و نیاز بشه حرکت های زیادی بکنه بعدا.
- این بازی بسیار کوتاهه و سریع تموم میشه.
- تجربه ثابت کرده اگر همون اول خونه وسطو مهره بزارین براتون بازی خیلی سخت میشه.