سنت

نوع بازی: بازی تخته ای

قدمت بازی

تعداد بازیکن

تاریخچه اولین بازی تخته ای

اولین بازی تخته ای که کشف شد سنت – Senet،هست، شاید بازی تخته ای قدیمی تری باشن ولی برای ما مهم اینه اولین بازی تخته ای کشف شده ی ما چیه. سنت در مصر باستان بازی میشده و در زمان ملکه «نفرتاری» مشهور بوده چون خود ملکه عاشق این بازی بوده در حدی که نقش نگاره ی مقبرش، خودش در حال بازی کردن با این بازیه. Senet پر از عقاید مصر باستان و خیلی به افکارشون نزدیک بوده که در ادامه میفهمیم چرا!

نفرتاری و بازی باستانی سنت senet
نقاشی روی دیوار مقبره ملکه «نفرتاری» در قاهره-مصر // ملکه درحال بازی سنت senet

قوانین کلی و وسایل مورد نیاز

قوانین اصلی این بازی متاسفانه هیچ وقت یافت نشد ولی بعد از پیدا شدن مهره ها، تکه هایی چوب های دو رو و نشان هایی مخصوص بر روی تخته های کشف شده، قوانینش دوباره نوشته شد. قوانین این بازی سادست و بیشتر بستگی به شانس داره و خیلی کم استراتژی.

هر بازیکن ۵ مهره یک شکل در اختیار دارد و هدف اصلی این بازی خارج کردن تمام مهره ها از صفحه بازیه. تخته این بازی از ۳ ردیف ۱۰ تایی خانه ساخته شده که  روی تعدادی از خانه ها نماد هایی وجود داره که اگر مهره شما بر روی این خانه های خاص بیایند باید کار های خاصی انجام بدند.

مهره های دو بازیکن یکی در میان در سمتی که خانه های مخصوص نیست قرار میگیره. با هر بار تاس انداختن هر بازیکن میتونه یکبار مهره خودش را به جلو حرکت بده مگر اینکه تاس خوبی بیاره که میتونه یک بار دیگر هم بازی کنه. شکل کلی حرکت روی صفحه به شکل زیر است.

نحوه تاس انداختن

در مصر باستان و مخصوصا این بازی بجای تاس از چهار تیکه چوب هم اندازه استفاده میکردن که یک سمت سیاه و یک سمت سفید داره. با انداختن این چوب ها روی میز تعداد حرکتی که میتونید بازی کنین را مشخص میکنه به صورتی که:

  • سه سیاه و یک سفید: میتونید یک خانه به جلو حرکت کنین و یک نوبت دیگر بازی کنین.
  • دو سیاه  دو سفید: دو خانه به جلو ولی نوبت بازی دیگر ندارین.
  • سه سیاه یک سفید: سه خانه به جلو ولی نوبت بازی دیگر ندارین.
  • چهار سفید: چهار خانه به جلو حرکت کرده و یک بار دیگر بازی کنین.
  • چهار سیاه: پنج خانه به جلو حرکت کرده و یکبار دیگر بازی کنین.

قوانین پیشرفته

  • اگر خانه ای که قراره مهره شما به آنجا بره، مهره ی خودی وجود داشت، نمیتونید دو مهره را توی یک خانه نگه دارین.
  • اگر در خانه ی مقصد مهره ی حریف بود، جای مهره اون و مهره شما عوض می شه.
  • مهره های یک رنگ که در کنار هم هستند از همدیگر حفاظت می کنند و حریف مقابل نمی تونه به آن حمله کنه.
بازی تخته ای باستانی senet

خانه های خاص

خانه ۱۵، تولدی دوباره(بشکل نماد آنخ): این خانه برای وقتیه که که درون تله های خونه های آخر میوفتید و باید از اینجا شروع کنید. اگر مهره ی حریف اینجا بود باید به خونه ی اول برگرده! اگر مهره ی خودی بود باید یک خونه عقب تر بره.

خانه ۲۶، خانه شادی یا زیبایی( معمولا بشکل یک پرنده): دو بازیکن تمامی مهره هایشان باید از این خانه بگذره تا بتوانند به خانه های بعدی بروند تا مهره شان را از صفحه بازی بردارد. شما باید با چوب ها دقیقا عددی بیارید که بتوانید به این خانه بروید. مثلا اگر مهره در خانه ۲۵ بود، فقط با عدد یک می تواند به جلو حرکت کند.

خانه ۲۷، خانه ی آب(بشکل سه خط زیگزاگ موازی): اصلا خانه ی خوبی برای رسیدن بهش نیست! اگر مهره ای به این خانه بیاد به خانه ۱۵، “تولدی دوباره” برگردد.

خانه ۲۸،‌ خانه ی سه حقیقت(بشکل سه دایره سیاه): به این خانه که رسیدید، اگر عدد ۳ بیاورید میتوانید مهره را از بازی خارج کنید.

خانه ۲۹، خانه ی ری آتوم(بشکل یک چشم): در این خانه با آوردن عدد ۲ میتوانید مهره را از بازی خارج کنید.

خانه آخر( به شکل یک برگ): در این خانه مهره شما باقی میماند تا زمانی که عدد ۱ بیاورید که بتوانید مهره را از بازی خارج کنید‌.

بازی تخته ای باستانی senet